COMUNICAT DE PRESĂ
03.03.2021
Pentru corecta informare a cetăţenilor, faţă de reacţiile exprimate în spaţiul public cu referire la hotărârea judecătorească pronunțată de Tribunalul București în dosarul nr.26704/3/2020, Biroul de Informare şi Relaţii Publice al Tribunalului București formulează următoarele precizări:
În pronunţarea soluţiilor judecătorii sunt independenţi şi se supun numai legii, în conformitate cu art. 124 alin. 3 din Constituţia României.
Hotărârea judecătorească este adoptată pe baza dispoziţiilor legale incidente cauzei şi pe baza probatoriului administrat pe parcursul fazelor procesuale specifice, nu pe bază de emoţii şi sentimente.
Constatând că reacţiile manifestate provin preponderent din partea reprezentanţilor puterilor legislativă și executivă, Tribunalul București reamintește dispozițiile constituționale conform cărora în statul de drept şi în democraţie cele 3 puteri ale statului: legislativă, executivă şi judecătorească sunt separate şi în echilibru, colaborează şi se respectă reciproc, independent dacă soluţiile adoptate de fiecare dintre acestea sunt sau nu în acord cu aşteptările exponenţilor lor.
În consecinţă, discursul public la adresa hotărârilor judecătoreşti pronunţate trebuie să fie caracterizat de echidistanţă, pentru că numai respectând ordinea de drept şi hotărârile judecătoreşti se va restabili echilibrul social încălcat.
CONDUCĂTORUL BIROULUI DE INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE AL TRIBUNALULUI BUCUREŞTI
JUDECĂTOR MIHAELA LAURA RADU
Începând cu 02.12.2019, Tribunalul București a implementat, în premieră națională, un nou serviciu – e-Legalizare – menit să faciliteze eliberarea/emiterea copiilor legalizate ale Hotărârilor judecătorești/ Certificatelor de grefă supuse legalizării Tribunalului București.
Toți cei interesați să intre în posesia copiilor legalizate ale Hotărârilor judecătorești sau de emiterea Certificatelor de grefă pot solicita o programare accesând aplicația e-Legalizare de pe site-ul Tribunalului București – https://tribunalulbucuresti.ro/ .
Programarea se obține prin completarea corectă și completă a formularului pus la dispoziție, în acest sens, pe pagina de internet a Tribunalului București.
La nivelul Tribunalului București, cererea este validată de către personalul cu astfel de atribuții, iar solicitanții vor fi înștiințați, de îndată, printr-un e-mail (Legalizări Tribunalul București), că le-a fost rezervată o zi la care să se prezinte la Registratura secției învestite.
Pentru a intra în posesia copiilor legalizate trebuie ca partea (personal sau prin reprezentant) să se prezinte la data menționată în e-mail-ul primit de la instanță, la registratura secției pe rolul căreia se află dosarul, având asupra sa actele depuse on-line, în original (cererea-tip, dovada achitării taxei de timbru, actul de identitate/dovada calității de reprezentant).
Tribunalul București caută în permanență soluții pentru a-și îmbunătăți serviciile oferite, venind de această dată, în sprijinul participanților la actul de justiție, prin lansarea serviciului de PROGRAMĂRI ON-LINE al vizitelor la sediile sale din b-dul Unirii nr. 37 – Tribunalului București/Sema Parc, în cadrul spațiilor/serviciilor destinate publicului: Arhive, Registraturi, Biroul de Executări penale, Practicieni în insolvență, Registratura Unică Civilă, Biroul Local pentru Expertize Judiciare Tehnice şi Contabile.
Accesul la serviciile destinate publicului în cadrul Tribunalului București se va face exclusiv pe baza unei programări.
Prin soluția PROGRAMĂRI ON-LINE, participanții la actul de justiție au la îndemână o modalitate simplă și sigură de a depune cereri de chemare în judecată, rapoarte de expertiză sau alte înscrisuri, de a consulta dosare în programul de lucru, economisind timpul, contribuind la limitarea riscului de răspândire a coronavirusului SARS -CoV-2.
Serviciul PROGRAMĂRI ON-LINE este flexibil și permite MODIFICAREA sau ANULAREA programării.
În scopul creșterii calității actului de justiție și pentru asigurarea unei transparențe sporite a procedurilor judiciare, în cadrul Tribunalului București este operațională aplicația „Dosar Electronic” disponibilă publicului pe site-ul https://tribunalulbucuresti.ro/ care facilitează accesul on-line al părților și al reprezentanților acestora la actele dosarului.
Pentru a vă putea autentifica şi a avea acces la dosarul în format electronic, este necesar să comunicați instanței adresa de e-mail și numărul de telefon mobil. În cazul în care nu ați solicitat inițial acces-ul la DOSARUL ELECTRONIC, cererea dumneavoastră ulterioară pentru logare în aplicație, pe lângă datele menționate mai sus (e-mail şi număr de telefon) trebuie să fie însoțită de o copie a cărții de identitate și/sau dovada calității de reprezentant.
Sistemul este implementat în dosarele non penale, înregistrate începând cu 10.07.2019, în care Tribunalul București este învestit în primă instanţă (ca instanță de fond). În materie penală sistemul este operaţional începând cu data de 15.09.2020, în dosarele penale în care Tribunalul București este învestit ca instanță de fond, prin rechizitoriu.
Ghiduri și formulare
Ghidul practic – Modele de cereri pentru justițiabili în materie civil și procesual civil
Ghidul practic – Modele de cereri pentru justițiabili în materie penală
Formularul de cerere cu privire la cererile de valoare redusă - Anexa 1
Formularul de cerere cu privire la cererile de valoare redusă - Anexa 2
Formularul de cerere cu privire la cererile de valoare redusă - Anexa 3
______________________________________________________________________________
Cerere înregistrare traducători și interpreți – Formular
______________________________________________________________________________
Extras din Codul de procedură civilă – Cererea de chemare în judecată
Extras din Codul de procedurã civilă – Contestația privind tergiversarea procesului
Extras din Codul de procedură penală – Contestația privind durata procesului penal
______________________________________________________________________________
BROȘURI ȘI GHIDURI ELABORATE DE CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII ÎN ANUL 2020
Organizarea sistemului judiciar
Admiterea în magistratură
Ghid de bune practici privind relația sistemului judiciar cu celelalte profesii juridice, în special avocați
Ghid de bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass-media
Îndrumar de bune practici privind activitatea judecătorilor și procurorilor în spațiul social media
Organigrama Consiliului Superior al Magistraturii
Ziua Europeană a Justiției Civile
Văzând interesul public manifest referitor la modalitatea concretă de desfășurare a ședințelor de judecată prin videoconferință, Tribunalul București aduce la cunoștința publică extrasul Hotărârii Colegiului de Conducere al instanței nr. 10/07.04.2020 prin care a fost aprobată.
Menționăm că s-a urmărit prin desfășurarea ședințelor în materie nonpenală, supuse regulilor prevăzute de Codul de procedură civilă, asigurarea reducerii interacțiunii fizice, atât timp cât aceasta este posibil, așa cum și art. 42 alin.3 și art. 51 din Decretul Președintelui României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României nr.195/16.03.2020 stipulează.
Prin art. I punctul 5 din Hotărârea Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr.191/10.03.2020 (anterioară instituirii stării de urgență) s-a statuat că: “În cauzele care vor fi judecate în perioada menționată, instanțele vor proceda, în măsura în care este posibil, la audierea în sistem videoconferință și, în vederea protejării sănătății publice, vor evalua posibilitatea declarării ședinței nepublice.”
Tribunalul București este deschis să ofere orice informații clarificatoare și asigură de disponibilitate toți participanții la actul de justiție în vederea îmbunătățirii procedurilor administrative pe care le adoptă.
Contact:
email: trb-birp@just.ro
Telefon (centrala): 021.408.36.00; 021.408.37.00
Telefon (cabinet preşedinte): 021.318.77.00; Fax (cabinet preşedinte) 021.318.77.31; interior: 192
Prim grefier al Tribunalului Bucureşti; Telefon (centrala): 021.408.36.00; 021.408.37.00, interior: 191




